چطور کارمندی که نیاز به توجه زیاد دارد را مدیریت کنیم؟
چطور کارمندی که نیاز به توجه زیاد دارد را مدیریت کنیم؟
چطور کارمندی که نیاز به توجه زیاد دارد را مدیریت کنیم؟
شاید بعنوان مدیر، احساس کردهاید که میتوانستید به همه اعضای تیم بیشتر توجه کنید. بعضی اوقات، احتمالاً فردی یا چند نفری در تیم نیاز به توجه بیشتری دارند. آنها ممکن است مکرراً از شما درخواست بازبینی کارهایشان، دریافت بازخورد مستمر، یا برگزاری جلسات مکرر با شما را داشته باشند. در این شرایط، به عنوان مدیر، چه اقداماتی انجام میدهید؟
ایمی جن سو، یکی از مدیران شرکت آموزش و مربیگری، میگوید: "در جهان امروز، ارزش زمان هر فرد بسیار مهم است." بنابراین، مدیریت فردی که نیاز به زمان بیشتر از معمول دارد، چالشبرانگیز است. ممکن است احساس کنید که به اندازه کافی به او توجه نمیکنید، که این احساس میتواند شما را به احساس گناه بیاورد.
- وظیفه شما به عنوان مدیر، شناسایی علت اصلی این نیاز و ایجاد یک محیط کاری است که به افرادی که برای شما کار میکنند، انرژی میدهد.
در این مقاله چند استراتژی برای انجام این کار برای شما نوشتهایم:
- منبع نیاز را با جدیت پیگیری کنید
قبل از هر چیز، باید متوجه شویم که چه چیزی نیاز این فرد را تشدید میکند. ممکن است او در گذشته با مدیریت سختگیری کار کرده باشد که به جزئیات توجه میکرده و عادت دارد همه چیز را چندین بار بررسی کند. این عادت ممکن است به دلیل احساس ناامنی یا فقدان اعتماد به نفس او باشد. گاهی اوقات، کارمندان تنها به دنبال اطمینان هستند که کارشان را به درستی انجام میدهند. ممکن است رفتار شما به گونهای باشد که این نیاز را تشدید میکند. مثلاً ممکن است به احساس کنند راهنمایی یا بازخورد کافی نمیدهید، یا جلسات با کارمندان بهطور موثر انجام نمیشود.
- با کارمندتان صحبت کنید
بهتر است مستقیم با کارمندتان درباره مشاهداتی که از رفتارشان دارید، گفتگو کنید. حتماً لحن صدایتان بداخلاق یا تحقیرآمیز نباشد.
مثلاً بگویید: "من متوجه شدم که برای مسائل X، Y، Z، زیاد به من مراجعه میکنید. اما این جلسات غیررسمی ممکن است باعث شود که زمانمان را بهطور بهینه استفاده نکنیم. چطور میتوانم بهتر شما را حمایت کنم؟" حتی میتوانید به موضوع خودتان بازگردانید و بگویید: "چه چیزی باعث شده که احساس حقارت کنید؟" به این وسیله، اعتماد به نفس کارمندتان را بالا ببرید و بگویید: "شما فردی لایق هستید و همیشه نیاز نیست به من گزارش بدهید."
Top of Form
- حالا گوش دهید
زمانی که صحبتهایتان را انجام دادید، به دقت به پاسخها و واکنشهای کارمندتان گوش کنید. آیا او نیاز به راهنمایی بیشتر، ارتباط عمیقتر، آموزش بیشتر یا چیز دیگری دارد؟ سعی کنید ببینید آیا با انجام تغییرات کوچک میتوانید نیازهایش را برطرف کنید؟
بعنوان مثال:
- ارتباط برقرار کنید
گاهی کارمندان احساس میکنند که بیتوجهی به آنها شده و ارتباط با شما درباره یک وظیفه، فقط بهانهای برای گرفتن زمان بیشتر از شماست.
تحسین و اطمینان دوباره ایجاد کنید
فراموش نکنید گاهی باید به کارمندی که کارش را به خوبی انجام میدهد، این اطمینان را بدهید که واقعا عملکردش خوب است.
- حمایت کنید
اگر گزارشها نشان دهنده این باشد که کارمندتان با یک وظیفه خاص در جدال است، باید ابزارها و منابع لازم را برای او فراهم کنید. ممکن است به آموزش بیشتری نیاز داشته باشد یا میتوانید از کمک سایر کارمندان بهره ببرید.
- مشکل اعتماد بنفس را حل کنید
زمانی که نیازمندی یک کارمند از خودباوری پایین او نشأت میگیرد، با یک مشکل بزرگ روبهرو هستید. بهتر است از زاویه توسعه حرفهای به او نزدیک شوید و بگویید: "گاهی دیدهام که احساس اعتماد به نفس را ندارید. نمیخواهم این موضوع مانع از دستیابی شما به پتانسیلتان شود. چگونه میتوانیم این مشکل را برطرف کنیم؟"
- مرز تعیین کنید
اگر کارمندتان از این سیاست درباز سوءاستفاده کرد، مرزهای واضحی باید ایجاد کنید. در این فرآیند، مهربان و خیرخواه باشید. مثلاً بگویید: "من ۱۵ دقیقه قبل از جلسهی بعدیام وقت در اختیار دارم و میتوانم آن مقدار زمان را به گفتوگو با شما اختصاص دهم. یا من به یک جلسه میروم. آیا میتوانیم این گفتوگو را به جلسهی بعدی موکول کنیم؟" همچنین، به کارمند مورد نظر بگویید: "شما ۳ بار در هفته برای دیدن من میآیید. بیایید این مقدار را به یک بار در هفته کاهش دهیم." باید به کارمندتان آموزش دهید که برای هر چیز کوچکی پیش شما نیاید.
.
منبع: آکادمی مدیریت