چند روش برای مدیریت غیبت کارکنان
چند روش برای مدیریت غیبت کارکنان
- چند روش برای مدیریت غیبت کارکنان
غیبت کارکنان بخشی طبیعی از زندگی کاری آنها محسوب میشود. حتی زمانی که افراد در سلامت هستند، غیبت آنها به این معنی است که میتوانند برای بازیابی خود و استراحتکردن مرخصی بگیرند. اما این غیبتهای مکرر و غیرموجه است که میتواند مشکلساز شود. نیکول رابرتز، رئیس گروه راهحلهای مردمی «انجمن مدیریت منابع انسانی» (SHRM) در اسپرینگبورو، اوهایو، میگوید: غیبت بدون پرداختن به دلیل آن میتواند «عوارض خود را بر شرکت و کارکنانش بگذارد». دیگران باید اضافهکاری انجام دهند و تیمهایی که در حال حاضر عملکرد ضعیفی دارند، میتوانند ضربالاجلها و اهداف انگیزشی خود را از دست بدهند.
- نکته مهم این است که نهتنها باید بدانید افراد چه زمانی از کار غیبت میکنند، بلکه باید بدانید چرا این کار را انجام میدهند. تاشیا مالت، بنیانگذار SHRM میگوید: «طبق تجربه من، اکثر غیبتهای غیرموجه یا غیبتهای بیش از حد، توسط افرادی انجام میشود که از سوی سازمان یا مدیر احساس ارزشمندبودن نمیکنند، در زندگی آنها کار در اولویت است، با بحران زندگی دستوپنجه نرم میکنند، یا نگرانیهای سلامت جسمی یا روانی دارند که در محل کار احساس راحتی نمیکنند.»
او میگوید که: کاهش غیبت کارکنان میتواند با کارهای سادهای مثل تغییر برنامه کارکنان، سرمایهگذاری در آموزش بیشتر یا اطمینان از اینکه مدیران به طور منظم با زیردستان خود ملاقات میکنند، صورت بگیرد.
- در ادامه، به پنج روش اشاره میشود که متخصصان منابع انسانی میتوانند غیبت در محل کار را ردیابی و مدیریت کنند.
- مطالعه دادهها:
میزان غیبت یک نیروی کار یا کل شرکت را مشخص کنید و به دنبال الگوهای مشکلساز بگردید. یکی از فرمولهای رایج محاسبه میزان غیبت این است:
تعداد غیبتها را بر تعداد روزهای کاری در یک دوره تعیینشده تقسیم کنید و در ۱۰۰ ضرب کنید تا یک درصد به دست آید. بهعنوانمثال، اگر یک فرد ۲ روز از ۳۰ روز کاری برنامهریزیشده را غیبت داشته باشد، فرمول به این صورت خواهد بود: ۲ تقسیم بر ۳۰ ضرب در ۱۰۰ که برابر با ۶.۷ درصد خواهد بود. بر اساس اطلاعات اداره آمار کار ایالات متحده، میانگین سالانه غیبت در این کشور ۳.۶درصد است. اما این نرخ در هر صنعتی بسیار متفاوت است؛ بنابراین اعداد را با صنایع یا تیمهای مشابه مقایسه کنید.
- کشف دلایل:
زمانی که یک نیروی کار غیبت غیرموجهی دارد یا برای چند روز دیر سرکار میآید، بدترین حالت را در نظر نگیرید. مدیر باید با کارکنان ملاقات کند تا بداند چرا حضور آنها تغییر کرده است و توضیح دهد که غیبتها چگونه تیم و کسبوکار را تحتتأثیر قرار میدهد. رابرتز میگوید که مدیر باید بپرسد چگونه میتوان حضور افراد را بهبود بخشید و انتظاراتی را برای رفتارهای آینده تعیین کرد. همچنین تسهیلات معقولی مانند تغییر برنامه کاری، پرداخت یارانه به تردد کارکنان یا راهنمایی کارکنان برای کمک در مورد مسائل شخصی را در نظر بگیرید. رابرتز یک کارمند قدیمی را به یاد دارد که دو روز در هفته دیر سرکار حاضر میشد. او پس از صحبت با این فرد متوجه شد که بهتازگی حضانت کودکی در سن مدرسه را برعهده گرفته است و آن روزها مصادف با آغاز مدرسه کودک شده بود. رابرتز میگوید: ما بهجای تنبیه کارمند، زمان شروع کار او را با زمانی که کودک سوار اتوبوس مدرسه میشد تنظیم کردیم و بهاینترتیب مشکل حل شد. این کار اضطراب در مورد غیبتهای غیرمنتظره را برای همه طرفها از بین برد.
- فعال بودن:
مراقب مشکلاتی که میتواند منجر به غیبت شود باشید. برخی از مهمترین دلایلی که افراد در کار غیبت میکنند عبارتاند از آزار و اذیت در محل کار، فرسودگی شغلی و استرس، چالشهای مراقبت از کودک، عدم مشارکت، و بیماری و آسیب. یک راه خوب برای کشف این علل ریشهای، جستوجوی منظم بازخورد از سوی کارکنان است. نظرسنجیهای کوتاه را میتوان بهصورت هفتگی، ماهانه یا فصلی انجام داد تا متوجه شد کارکنان در مورد موضوعاتی مانند سیاستهای مرخصی با حقوق، حجم کاری، اقدامات ایمنی و اثربخشی مدیر چه احساسی دارند. رابرتز بهعنوان یک متخصص منابع انسانی، کارکنان ساعتی یک سازمان را مورد بررسی قرارداد تا بفهمد چه چیزی آنها را از سرکار آمدن باز میدارد. پاسخها، نارضایتی را در بین کارکنان شیفت سوم نشان داد که به دلیل تعداد زیاد تماسهای اضطراری در طول شیفت خود احساس کار زیاد و استرس میکردند. مدیران شرکت برای حل این مشکل، نیروی انسانی و حقوق شیفت سوم را افزایش دادند.
.
منبع: مهارتهای مدیریت