چه رفتارهایی قاتل انگیزه کارکنان شماست؟
چه رفتارهایی قاتل انگیزه کارکنان شماست؟
چه رفتارهایی قاتل انگیزه کارکنان شماست؟
- عدم تشویق و تنبیه کردن آنها:
گاهی اوقات در سازمان تنبیه وجود دارد و کارمندان میدانند اگر کارشان را درست انجام ندهند توبیخ میشوند، اما خبری از پاداش نیست. برای مسئولان سازمان اهمیت ندارد که کارمندان چقدر کارشان را خوب انجام دادهاند و هرچقدر هم که کارشان عالی باشد، نه تشویقشان میکنند و نه از آنها قدردانی میکنند. آنها معتقدند خوب انجامدادن کارها وظیفه کارمندان است. در این حالت، کارمندان بهمرور انگیزه خود را از دست میدهند و برای بهترشدن تلاش نمیکنند.
- محدودکردن کارمندان:
برخی از مدیران برای به دست آوردن اهداف خودشان تلاش میکنند اطلاعات زیادی به کارمندان ندهند. آنها اعتقاد دارند کارمندان فقط باید وظیفهای را انجام بدهند که به آنها محول شده است و حق سوال کردن یا تصمیم گیری ندارند. این دسته از مدیران معمولا اجازه نمیدهند کارمندان از وقایع داخل سازمان، سیاستها و راهبردها باخبر شوند. سادهتر بگوییم، آنها سازمان را مثل دیکتاتورها مدیریت میکنند.
- ارائهنکردن دلیل کار:
برای اینکه انگیزه کارمندان بالا برود، باید دلیل و اهمیت کارشان را بدانند. باید بدانند که کارشان برای تیم و سازمان چه نتیجهای دارد. زمانی که موفقیتی در سازمان به دست میآید، تمام کارمندانی که در رسیدن به این موفقیت نقش داشتهاند، مثل وقتی خودشان به هدفی دست پیدا کرده باشند، خوشحال خواهند شد.
- بیمسئولیتی و رفتارهای ضدونقیض مدیر:
اولین فردی که میتواند به کارمندان انگیزه بدهد مدیر است.
وقتی مدیر سازمان حرفش با عملش یکی نباشد و رفتارهای نادرستی بکند، انگیزه کارمندان از بین میرود.
- تبعیض بین کارمندان:
هیچچیز بهاندازه تبعیض در محل کار و مدیری که درگیر بازی تبعیض شده باشد انگیزه کارمندان را از بین نمیبرد. احساس عدالت و امنیت جزو نیازهای اولیه کارمندان است.
- ندید گرفتن کارمندان مشکلساز:
برخی از کارمندان رفتارهایی میکنند که محیط کار را سمی میکند، مثلا ممکن است همیشه در حال شایعهپراکنی و انتقاد در محیط کار باشند و به هر دلیلی انرژی منفی به سایر کارمندان بدهند. اگر مدیر با این کارمندان برخورد نکند، آنها به رفتارشان ادامه میدهند و در نهایت سایر کارمندان هم انگیزهشان را از دست میدهند و مثل آنها میشوند.
- بیاعتمادی مدیر:
بر اساس آمار، وقتی مدیران به کارمندانشان اعتماد میکنند و این موضوع را نشان میدهند، استرس آنها ۷۴درصد کمتر میشود، بهرهوریشان ۵۰درصد افزایش مییابد و فرسودگیشان تا ۴۰درصد کم میشود. در مقابل زمانی که مدیران به کارمندان بیاعتماد هستند، فضای سازمان ناامیدکننده میشود.
آکادمی مدیریت