
خشونت در محل کار
خشونت در محل کار
به رغم اینکه همیشه فکر میکردیم که خشونت یک مشکلی است که از دوران کودکی نشات میگیرد، اما شواهد زیادی نشان میدهند که این مشکل نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم در محل کار رخ میدهد. خوشبختانه، اکثر سازمانها و کارفرمایان مانند مدارس، سیاستهای ضد خشونت را به کار میبرند. همچنین، خشونت روشی است که افراد قدرتمند و خودکفا با استفاده از آن، افراد دیگر را به وضعیت درماندگی و ناتوانی میاندازند. بنابراین، این روش برای تحقیر و تضعیف فرد موردنظر طراحی میشود.
- نکاتی برای مدیریت خشونت در محل کار
- اجازه ندهید خشونت از کنترل خارج شود
مجبور نیستید این شرایط را تحمل کنید. شغل و قرارشما شامل تحمل زورگویی و خشونت نمیشوند. اگر حس میکنید که رفتار شخص دیگری در محل کار ناراحتتان میکند، باید کاری انجام دهید. درصورتیکه فکر میکنید به دلیل استرس زیاد نیاز است مدتی از کار دست بکشید، معطل نکرده و مرخصی بگیرید. اما درصورتیکه فقط کمی میتوانید این شرایط را مدیریت کنید و هنوز احساس اعتمادبهنفس و شایستگی دارید، سریعاً اقدام کنید.
- با فرد زورگو صحبت کنید و بگویید که رفتارش چه احساسی در شما ایجاد میکند
گاهی اوقات، افراد زورگو یا خشن از تأثیر رفتارشان آگاه نیستند. آنها ممکن است از چیزی ناراحت بوده و بهطور ناخواسته با شما رفتار نادرستی داشته باشند. همچنین ممکن است این رفتار را به مدت طولانی و بدون اینکه برای آن مورد انتقاد قرار بگیرند انجام دادهاند، بنابراین نمیدانند که این رفتار تا چه حد میتواند بد باشد.
قرار ملاقاتی با آن فرد تنظیم کرده و بگویید موضوعی هست که میخواهید در مورد آن با وی گفتگو کنید.با آرامش و قاطعانه چیزی شبیه به این بگویید:
“گفتنش سخت است، اما این اواخر رفتار شما مرا ناراحت میکند. احساس میکنم بعضی از کارهایی که انجام دادهاید، بهنوعی زورگویی بودهاند”.
ارائهی نمونههای خاص همیشه مفید خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که چند مثال از رفتارهای او را آماده دارید. از فرمول زیر استفاده کنید: هنگامیکه شما فلان کار را انجام دادید، فلان احساس به من دست داد.
- با یک همکار مورد اعتماد صحبت کنید
فکر خوبی است که با شخص دیگری در سازمان دربارهی آنچه در حال وقوع است صحبت کنید. ممکن است این فرد، شخص نزدیکی باشد یعنی کسی که هم شما و هم طرف مقابل را میشناسد، یا ممکن است دوستی از جایی دیگر، یک مشاور باتجربه یا یک مربی باشد. اگر مشکل شما با مدیر واحدتان نیست، ممکن است این فرد گزینه خوبی برای گفتگو باشد، زیرا شغل او هدایت کردن، مشورت دادن و کمک به شما برای مدیریت شرایط دشوار است. در یک سازمان اتحادیهای، صحبت با نمایندهی اتحادیه ایدهی خوبی است، زیرا چنین فردی احتمالاً موقعیتهای مشابهی را پیش از آن دیده و همچنین درک درستی از قانون و سیاستهای سازمان دارد.
- باکسی که دارای نفوذ و اختیار است صحبت کنید
متخصصان منابع انسانی بارها و بارها با خشونت در محل کار و مسائل مشابهی سروکار داشتهاند و بدون شک در آینده نیز بارها با آن روبهرو خواهند شد. تلاش برای مشورت و رایزنی بهخودیخود به معنای این نیست که شرایط در حال بدتر شدن است، بلکه تنها به این معناست که میتوانید از متخصصان در این زمینه در مورد چگونگی مدیریت این شرایط مشاوره گرفته و تصویر بهتری ازآنچه در حال وقوع است به دست آورید.
منبع : آکادمی مدیریت