
چالش و مسیرهای مهم در سازگاری با شغل جدید
چالش و مسیرهای مهم در سازگاری با شغل جدید
شروع کار جدید تقریبا همیشه کمی اضطرابآور است. احتمالا در این شرایط از خود میپرسید: «اگر شغل جدید آن چیزی که انتظار داشتهام نباشد، چه باید کرد؟» یا «اگر نتوانم با همکاران جدید سازگار شوم، چه اتفاقی میافتد؟» وجود چنین چالشهایی هنگام شروع شغل جدید کاملا طبیعی است. در ادامه، راهکارهایی برای سازگارشدن با شغل جدید پیشنهاد میکنیم.
تقریبا برای شروع کار جدید، اضطرابی درونی به سراغ ما میاد. احتمال زیاد در این شرایط از خودتون میپرسید: «اگر نتونم با همکارای جدیدم سازگار بشم، چی میشه؟» یا «اگر شغل جدید آن چیزی که انتظار داشتهام نباشه، چی کار باید بکنم؟»
- داشتن اطلاعات بیش از حد:
یکی از دشوارترین جنبههای شروع شغل جدید این است که باید بهسرعت خود را به سایر اعضای تیم برسانید. این مسئله زمانی بیشتر اهمیت مییابد که شما جایگزین فرد دیگری شده باشید. بنابراین اکثر کسانی که جدید استخدام میشوند، تقریبا بلافاصله خود را در معرض بمباران اطلاعاتی و هزاران نکته جزئی که باید در نظر بگیرند، میبینند.
در این شرایط، برخی از کارمندان جدید نکات مختلف و سؤالات احتمالی خود را در دفترچهای یادداشت میکنند. شما هم میتوانید این روش را امتحان کنید.
یکی از سختترین جنبه های شروع کار و شغل جدید این هست که باید خیلی سریع خودتون رو به سایر اعضای تیم برسونید.این مسأله زمانی که شما جایگزین فرد دیگه ای شده باشید اهمیت بیشتری پیدا میکنه.بنابراین کسانی که جدید استخدام میشوند، تقریبا بلافاصله باید خودشون رو به سطح اطلاعاتی بالا برسونند.
- کار نکردن یا انجام دادن کارهای دمدستی:
با اینکه برخی از کارمندان جدید با حجم کاری بیش از حد روبهرو میشوند، دسته دوم اغلب کاری برای انجامدادن ندارند. در صورتی که احساس میکنید کاری برای انجامدادن ندارید، از پیشقدمشدن و درخواست کار نترسید. بیهوده نشستن شاید سبب شود که ناکارآمد به نظر برسید. بنابراین حتی اگر همه به اندازهای مشغولاند که نمیتوانند شما را راهنمایی کنند یا برای شما وظایفی تعیین کنند، سعی کنید خودتان بهتنهایی چیزی یاد بگیرید و راهی برای کارآمدبودن در منصب شغلی خود بیابید.
- برقراری تعادل بین اعتماد به نفس و تکبر:
زمانیکه شغل جدیدی را آغاز میکنید طبیعی است که بخواهید بلافاصله ایدههای جدید خود را مطرح کنید. بااینحساب، نباید فراموش کنید که میان اعتماد به ایدهه ای خود و تکبر مرز باریکی وجود دارد. در حقیقت کارمندان قدیمی بیشتر مواقع تازهکارهایی را که فکر میکنند همهچیز را میدانند، دوست ندارند. درنتیجه بهتر است که پیش از ارائه پیشنهاد برای تغییر رویههای موجود، درباره فرایندهای قبلی آگاهی کامل کسب کنید. بهجای اینکه ایدههای خود را مطرح کنید، آنها را بلافاصله جایی بنویسید و بهمرور زمان پیشنهاد بدهید.
- ملاقات با همکاران جدید:
اگر میخواهید با همکاران خود پیوندی همیشگی برقرار کنید، باید تعامل با آنها را ادامه بدهید. بهخاطرسپردن نامها و چهرههای بسیاری که در چند روز اول میبینید ممکن است کمی دشوار باشد، چه رسد به اینکه بخواهید جزئیات شخصی درباره آنها را هم به یاد داشته باشید.
یادداشتبرداری درباره کسانی که بهتازگی ملاقات کردهاید، حافظه شما را تقویت میکند و به شما این امکان را میدهد که دفعه بعدی که آنها را میبینید، موضوعی برای شروع مکالمه داشته باشید.
- یادگیری مناسبات تیم کاری:
قرار نیست دقیقا همان روابطی را که در شغل قبلی داشتهاید با رئیس و همکاران جدید خود داشته باشید. بهعنوان کارمند جدید، سبکهای ارتباطی و کاری موردعلاقه همکاران نزدیک را یاد بگیرید تا بتوانید برای خود در مناسبات مختلف جایی پیدا کنید.
- هماهنگی با فرهنگ کاری شرکت
هنگامی که به استخدام شرکتی درمیآیید، باید فرهنگ آن را بپذیرید تا به بخشی از آن تبدیل شوید. در جایگاه کارمند جدید، فعال باشید. وقت استراحت از همکاران با خوراکیهای خوشمزه پذیرایی کنید، به گروههای مختلف شرکت بپیوندید و خود را در امور مختلف مشارکت بدهید. تأثیر اعمال و رفتار شما در مقایسه با آنچه میگویید، بیشتر است. همکاران از اشتیاق شما برای سازگاری با فرهنگ شرکت استقبال میکنند.
- آگاهی از نوع پوشش در شرکت:
این روزها شرکتها کمتر از گذشته کارمندان را به رعایت قوانین رسمی پوشش مجبور میکنند، اما احتمالا در برخی از شرکتها نمیتوانید با شلوار جین و تیشرت حاضر شوید. بنابراین برای اینکه در روزهای اول غیرعادی به نظر نرسید، میتوانید از مسئولان شرکت نوع پوشش مرسوم را بپرسید یا به نوع پوشش کارمندان دقت کنید تا نکاتی درباره آنچه باید بپوشید، یاد بگیرید.
- برقراری تعادل بین زندگی و کار:
هفتههای ابتدایی شغل جدید اغلب شلوغاند و برنامه منظمی ندارند. بنابراین بهتر است که در این هفتهها کارهای شخصی خود را به تعویق بیندازید. اگر فکر میکنید که در طول هفته برای انجامدادن کارهای شخصی به زمان بیشتری نیاز دارید، پس از اینکه چند ماه را به اثبات تعهد کاری خود گذراندید، از سرپرست تیم درباره برنامه کاری فشرده شرکت سؤال کنید.
.
منبع : آکادمی مدیریت