تجارت بین الملل چیست؟
تجارت بین الملل چیست؟
تجارت بین الملل چیست؟
تجارت بین المللی فرآیند مبادله کالا و خدمات بین کشورهاست.
صادرات: فرآیند فروش کالا و خدمات به کشورهای دیگر.
واردات: فرآیند خرید کالا و خدمات از کشورهای دیگر.
چرا تجارت بین المللی اتفاق می افتد؟
- در دسترس بودن منابع
کشورهای مختلف از نظر منابع مختلف غنی هستند. منابعی مانند بنزین و حتی مواد مصرفی در سراسر جهان مورد نیاز است، اما هر کشوری آن را تولید نمی کند. این منابع همچنین می تواند زمین، نیروی کار، سرمایه و منابع طبیعی از جمله فولاد، طلا و الماس باشد. به عنوان مثال، کشورهای خاورمیانه دارای ذخایر نفتی غنی هستند، بنابراین می توانند نفت را به کشورهایی که میدان های نفتی داخلی ندارند صادر کنند.
- تولید کالا
به دلیل در دسترس نبودن منابع طبیعی اندک، تولید انواع کالاهایی که به چنین مواد اولیه ای نیاز دارند برای کشور غیرممکن می شود. عوامل دیگری که بر قابلیتهای تولید تأثیر میگذارند، نیروی کار، سرمایه و خدماتی هستند که با نرخهای مختلف در سراسر جهان قابل دسترسی هستند. به همین دلیل است که تجارت بین المللی ضروری است.
- هزینه تولید
کشورها معمولاً تولید آن دسته از کالاها و خدماتی را سودآور میدانند که با حداقل تلاش و هزینه تولید شوند. به عنوان مثال، هند منبع بسیاری از ادویه جات ترشی جات است زیرا از زمین های کشاورزی برخوردار است که بسیاری از کشورهای بین المللی از آن بی بهره هستند. بنابراین، هند یکی از صادرکنندگان برتر ادویه در سراسر جهان است.
- فن آوری
فناوری عامل دیگری است که تقاضا برای واردات و صادرات کالا و خدمات را ایجاد می کند. بسیاری از کشورها به دلیل محدودیت تکنولوژی و زیرساخت ها با مشکلاتی مواجه هستند. خدماتی مانند بانکداری، ارتباطات، تبلیغات و حمل و نقل از فناوری روز استفاده می کنند و کشورهایی که در این بخش تخصص دارند از طریق تجارت بین المللی به سایر کشورها کمک می کنند.
مزایای تجارت
- گسترش بازارهای هدف و افزایش درآمد
با رشد بازار موجود و افزایش سهم بازار، طبیعتاً قابلیتهای تولید و خدمات نیز گسترش مییابد. زمانی که شرکت ها بازارهای هدف خود را گسترش داده و تقاضا افزایش می یابد، مشاغل بیشتری ایجاد می شود. فراتر از ایجاد شغل، بازار هدف بزرگتر به شرکت ها اجازه می دهد تا بدون ترس از تولید بیش از حد، تولید را انجام دهند زیرا هر محصول اضافی تولید شده می تواند در سطح بین المللی فروخته شود.
- بهبود مدیریت ریسک
علاوه بر اندازه بازار هدف بزرگتر، تجارت بین المللی فرصتی را برای تنوع بخشیدن به بازار فراهم می کند. هنگامی که یک شرکت فقط بر بازار داخلی تمرکز می کند، خطر رکود اقتصادی، رویدادهای محیطی، نفوذ سیاسی و بسیاری از عوامل خطر دیگر افزایش می یابد. شرکت ها با کمتر شدن وابستگی به یک بازار منفرد، ریسک های بالقوه مرتبط با بازار اصلی خود را کاهش می دهند.
- تنوع بیشتر کالاهای موجود
تجارت بینالمللی به مصرفکنندگان و کشورها این فرصت را میدهد تا کالاها و خدماتی را خریداری کنند که یا در دسترس نیستند یا تولید آنها گرانتر است. یک خرید ساده از یک سوپر مارکت محلی یا فروشگاه لوازم الکترونیکی تأثیر تجارت بین المللی را نشان می دهد.
- افزایش اعتبار شرکت
تجارت در سطح جهانی می تواند باعث افزایش اعتبار یک شرکت در بازار بین المللی شود. هنگامی که یک شرکت در انجام تجارت در کشور دیگر موفق باشد، می تواند به طور قابل توجهی بر موفقیت آن شرکت در کشورهای همسایه و نزدیک نیز تأثیر بگذارد. در حالی که تعیین کمیت دشوار است، اما افزایش اعتبار شرکت می تواند تأثیر زیادی در هنگام هدف قرار دادن کل منطقه به جای کشورهای منفرد داشته باشد.
- فرصتهای تخصصی شدن
با شرکت در بازارهای بینالمللی، ممکن است فرصتهایی برای شرکتها برای تخصص در یک حوزه خاص برای خدمت به یک بازار خاص ارائه شود. زمانی که کشورها نتوانند کالا یا خدماتی را به طور کارآمد تولید کنند، می توانند از طریق تجارت با کشور دیگری به دنبال کسب آن باشند. این فرصت های تخصصی اغلب منجر به کارایی بیشتر در تولید، سطوح بالاتر نوآوری و افزایش کیفیت توسعه می شود. این ممکن است برای شرکت ها مزیت رقابتی بلندمدت و رشد از نظر سهم بازار جهانی آنها فراهم کند.
مزایای تجارت بین المللی در اطراف ما وجود دارد. وقتی به فروشگاه می روید و مثلاً از آمریکای جنوبی قهوه می گیرید، مستقیماً مزایای تجارت بین المللی را تجربه می کنید. هنگامی که در حال مرور برنامه های رسانه های اجتماعی در تلفن همراه خود هستید یا در حال پخش فیلم یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود در لپ تاپ خود هستید، همین امر صدق می کند.
فراتر از امکانات مدرن تکنولوژی و غذاها و نوشیدنی های لذیذ وارداتی از سراسر جهان، تجارت بین المللی فرصت های شغلی ایجاد می کند، به اقتصاد کمک می کند، مسیرهای متعددی را برای رشد شرکت ها ارائه می دهد و حتی به بهبود روابط بین کشورها کمک می کند.
منبع: سایت brighton college