
ماتریس آیزنهاور
ماتریس آیزنهاور
مدیریت زمان با برنامه ماتریس آیزنهاور
حتماً شما هم روزها و هفتههایی را به یاد میآورید که در یک بازهٔ زمانی کوتاه مجبور به انجام چند کار همزمان بودید.
اگر به دور و برت نگاه بیندازی آدمهایی رو میبینی که به تمام برنامهها و اولویتبندیهایی که دارند خیلی خوب رسیدگی میکنند، و جالب اینجاست که جزء آدمهای موفق دنیا هستند.
در این مقاله قصد داریم شما رو با یکی از بهترین روشهای مدیریت زمان به اسم (ماتریس آیزنهاور) آشنا کنیم، تا با برنامهریزی و دستهبندی، وقت کافی برای انجام تمام کارهاتون، داشته باشید.
ماتریس آیزنهاور یک ابزار کاربردی برای مدیریت زمان است.
دیوایت دی آیزنهاور (سی و چهارمین رئیسجمهور آمریکا) روش سادهای در اولویتبندی کارها و مدیریت زمان داشت که به یک قانون طلایی تبدیل شد، به این صورت که کارها و فعالیتهایش رو به چهار دسته تقسیم کرد:
- کارهای مهم و فوری که باید در لحظه انجام شوند.
- کارهای مهم و غیرفوری که باید برای انجام آنها برنامهریزی کرد و در اولین فرصت انجام داد.
- کارهای غیرمهم و فوری که باید به دیگران واگذار شوند.
- کارهای غیرمهم و غیرفوری که باید کلاً حذف شوند.
کارهای مهم و فوری:
کارهایی که در همان لحظه باید انجام شوند و اگر در همان زمان به پایان نرسند، نتیجه خوبی نخواهد داشت.
مانند:
تعمیر ماشین که در کنار جاده خراب شده.
کارهایی که باید در طول ماه انجام میشد، اما هنوز انجام نشده!
رسیدگی به نوزاد در حال گریه.
کارهای مهم و غیرفوری:
اگر این کارها را انجام ندهید، کسی در پایان روز شما را بازخواست نمیکند، کارهای مهم و غیرفوری همان مواردی هستند که باعث میشوند به اهداف بلندمدت و ارزشهای زندگیمان نزدیکتر شویم.
مانند:
انجام ورزش و رژیم غذایی برای رسیدن به اندامی ایدئال.
یادگیری زبان یا هر مهارت دیگری که باعث ارتقا و رشد زندگی میشود.
خرید لباس برای مهمانی آخر ماه.
کارهای بیاهمیت و فوری:
کارهایی که شما را بیدلیل مشغول میکنند، مواردی که عملاً هیچ نتیجهای برای شما و اهدافتان ندارند.
مانند:
صحبت با دوستان در زمان کاری
صرف زمان در شبکههای اجتماعی
برخی از جلسات کاری که نیاز ضروری به حضور شما ندارد.
در این مواقع شما میتوانید انجام این کارها را به عهده دیگران بگذارید. مثلاً از همکارتان درخواست کنید اگر در جلسه شرکت میکند نکات مهم را برای شما یادداشت کند.
کارهای غیرمهم و غیرفوری:
این کارها باید کلاً از برنامه حذف شوند.
مانند:
پیگیری اخباری که تأثیر مثبت و خوب بر روی زندگی ما ندارند.
وقتگذاشتن برای خبرهای زرد
تماشای زیاد تلویزیون
- ماتریس آیزنهاور مسیر شما برای رشد و ترقی را مشخص میکند. شما با انجام هر یک از وظایفی که بر اساس اولویت مشخص کردید میتوانید به اهدافتان برسید.
- فرق بین افراد معمولی و فرد موفق رعایت همین نکات است.
منبع: مرکز مدیریت کاربردی ایران