چگونه از فرسودگی شغلی جلوگیری کنیم
چگونه از فرسودگی شغلی جلوگیری کنیم
در یک مقطع زمانی، همه ما احساس فرسودگی کردهایم. فرسودگی شغلی تقریباً بر همه چیز در زندگی تأثیر منفی میگذارد. از جمله عملکرد، نگرش و انگیزه. اگر علت فرسودگی شغلی خود را درک نکنید و تغییری ایجاد نکنید، فرسودگی شغلی بهمرور میتواند خطرات عمدهای داشته باشد.فرسودگی شغلی یک مشکل واقعی است و در طول قرنطینه، همه ما بیشتر در معرض آن قرار گرفتیم. برای آگاهی از اینکه چه چیزی باعث فرسودگی شغلی میشود و چگونه میتوانید فرسودگی شغلی خود را معکوس کنید، اقدام کنید.
چرا فرسودگی شغلی اتفاق میافتد
فرسودگی شغلی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. وقتی متوجه شدید که چرا احساس خستگی میکنید، راحتتر میتوانید اثر را معکوس کنید و به بهترین عملکرد خود برگردید.
علل فرسودگی شغلی
اگر محل کار شما آشفته یا ناکارآمد باشد، ممکن است دچار فرسودگی شوید. کارکردن در یک محیط پرتنش روزبهروز میتواند خستهکننده باشد، بهخصوص اگر قادر به کنترل برنامه یا سایر جنبههای کار خود نباشید. عدم تعادل کار و زندگی یکی دیگر از علل بالقوه فرسودگی شغلی است. کار زیاد میتواند منجر به فرسودگی شود.
تأثیر کوتاهمدت فرسودگی شغلی
اگر فرسودگی شغلی را تجربه میکنید، ممکن است به کار یا فعالیتهای مرتبط با کار خود علاقهای نداشته باشید. فرسودگی شغلی میتواند باعث احساس خستگی و کمشدن انرژی شود. حتی ممکن است علائم فیزیکی مانند معده درد یا سردرد را تجربه کنید.
با دنبالکردن این مراحل ساده میتوانید از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید.
- علتها را تعریف کنید
باید علت اصلی آن را کشف کنید. آیا فرسودگی شغلی شما ناشی از یک محل کار آشفته است؟ عدم تعادل کار و زندگی؟ هر دو؟ هیچکدام؟
- نحوه درخواست کمک را بیاموزید
فرسودگی شغلی اغلب میتواند ناشی از تحمل بیش از حد کار باشد. با یادگیری نحوه تفویض اختیار، فشار زیادی برای انجام همه کارها احساس نخواهید کرد. اگر در درخواست کمک مشکل دارید، از یک همکار یا دوست مورد اعتماد پیدا کنید و از آنها کمک بگیرید. این روش هوشمندانهای است که فهرست کارهایتان را قابلکنترلتر میکند تا خسته نشوید.
- برای حجم کاری خود انتظارات واقعبینانه تنظیم کنید
تعیین انتظارات واقعبینانه برای حجم کاری خود یکی از بهترین راهها برای کاهش یا جلوگیری از فرسودگی شغلی است. با یادگیری مهارتهای مدیریت زمان شروع کنید. گزارشی از نحوه گذراندن وقت خود در محل کار تهیه کنید تا بتوانید دقیقاً ببینید ساعات کاری شما چگونه میگذرد. این به شما کمک میکند تا بفهمید هر روز چقدر میتوانید به طور واقعبینانه کارهای خود را به اتمام برسانید، و هر تغییر برنامهای که برای انجام کار لازم است انجام دهید.
تعیین مهلتهای واقعی نیز مفید است. وقتی پروژه جدیدی دارید، بافکر کردن در مورد پروژههای مشابهی که درگذشته تکمیل کردهاید مدتزمان آنها را تخمین بزنید. برای هر پروژه دیگری که به طور همزمان روی آن کار میکنید، زمان را در نظر بگیرید. با تعیین ضربالاجلهای واقعبینانه، مجبور نخواهید بود که برای به پایان رساندن کار بهموقع به خودتان فشار بیاورید.
در نهایت، یاد بگیرید که چگونه با رئیس خود در زمانی که انتظارات و/یا حجم کاری شما غیرواقعبینانه است، ارتباط برقرار کنید. هر چه زودتر نگرانیهای خود را با احترام بیان کنید. یک گزینه جایگزین پیشنهاد کنید: «مطمئن نیستم که بتوانم به این پروژه زمانی را که تعیین شده است به اتمام برسانم. اگر به آن نیاز دارید، شاید همکارم بتواند به من کمک کند تا آن را انجام دهم» بهاحتمال زیاد، رئیس شما از صداقت و تعهد شما برای انجام خوب کار قدردانی خواهد کرد.یادگیری نحوه تعیین انتظارات و ضربالاجلهای واقعبینانه به شما کمک میکند کمتر استرس داشته باشید و بهطورکلی از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید.
- فعال باشید و تغییر ایجاد کنید
شما نمیتوانید از فرسودگی شغلی پیشی بگیرید، بنابراین تا زمانی که تغییری ایجاد نکنید، اوضاع بهتر نمیشود. فعال باشید و تغییرات مداوم در شیوه زندگی خود ایجاد کنید تا از سلامت جسمی و روانی خود حمایت کنید و از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید. این تغییرات ممکن است شامل ورزشکردن، انجام تمرینات تمرکز حواس یا هر چیز دیگری باشد که برای جلوگیری از فرسودگی شغلی برای شما مهم است. سرمایهگذاری روی خودتان نیز میتواند کمک کند؛ زیرا اعتمادبهنفس خود را افزایش میدهید.