صادرات واردات ایران
صادرات واردات ایران
میزان صادرات واردات ایران را میتوان از آمار گمرک استخراج کرد. این میزان، نشان دهنده درخواستهای واردکنندگان از این کشورها برای کالای ایرانی است. اگرچه تمامی کالاهای ایرانی از قابلیت صادرات برخوردار هستند اما افراد مختلف فعال در این زمینه، باید با سلیقه خریداران خارجی آنها را بستهبندی و ارائه کنند. گروه کشاورزی را میتوان اولین گروه کالایی دارای اولویت در بازارهای صادرات واردات ایران دانست که در طول سالهای ۱۳۹۵-۱۳۹۲ از سوی سازمان تجارت بررسی شده است.صادرات واردات ایران در این زمینه شامل زیر گروه کالایی صادراتی پسته و مغز آن، میوه، ترهبار،کشمش، زعفران، خرما و آبزیان میشوند و محصولات وارداتی شامل گندم و… میشوند.
کالاهای صادراتی
محصولات غذایی از عمدهترین کالاها در زمینه صادرات واردات ایران هستند. کالاهای صادراتی ۹زیر گروه کالایی را شامل میشوند. بازارهای هدف این نوع از کالاهای غذایی مواردی مثل سوسیس، کالباس، میوههای پخته، کنسرو گوشت و حیوانات حلال و ماهی را شامل میشود که به کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، پاکستان و ترکیه فرستاده میشوند که در سالهای اخیر کشورهای روسیه و ترکیه جایگزین سوریه، ترکمنستان و ازبکستان شدهاند. برای بررسی صادرات واردات ایران در زمینه محصولات غذایی ابتدا کالاهای صادراتی را مورد بحث قرار میدهیم. بازارهای صادراتی کالاهایی مانند رب گوجهفرنگی کشورهایی مثل عراق، افغانستان، امارات، کویت و روسیه را در بر میگیرند.
از دیگر کالاهای صادراتی ایران میتوان به انواع شیرینیجات بدون کاکائو و خمیر کاکائو، آرد گندم و آرد غلات دیگر مانند آرد جو اشاره کرد که به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و ترکمنستان ارسال میشود. از سوی دیگر کشورهایی مثل افغانستان، عراق، سومالی و ترکمنستان کشورهایی هستند که محصولات غذایی، مخمرهای غذایی و ماکارونی و پاستا را وارد میکنند.
صادرات واردات ایران در زمینه محصولات غذایی نشان میدهد که در سالهای گذشته عسل یکی از اصلیترین کالاهای صادراتی ایران بوده است که به کشورهای امارات، عراق، ترکیه، مالزی و افغانستان ارسال شده است. عربستان هم جزو کشورهای واردکننده عسل است. کالاهایی مثل ماءالشعیر، آب انگور و نوشابههای تخمیر نشده نیز از دیگر کالاها در این زمینه هستند که هنوز بازارا هدفی برای آنها تعریف نشده است.
کالاهای وارداتی
صادرات واردات ایران در زمینه محصولاتی انجام میشود که صدور و ورود آنها مجاز باشد محصولات وارداتی به ایران، کالاهای وارداتی مجاز به ایران را در بر میگیرند که صدور یا ورود آنها نیازمند رعایت ضوابط بوده و مجوز لازم ندارد. صادرات واردات ایران، کالاهای مشروط را در بر میگیرند که صدور و ورود آنها با گرفتن مجوز امکانپذیر است.
این نوع کالا مثل گندم و یا فیلمهایی است که شرط ورود آنها داشتن مجوز است. نوع دیگر از محصولات، کالاهای ممنوع هستند که صدور و ورود آنها طبق شرع اسلام، به اعتبار خرید و فروش آنها و به موجب قانون ممنوع است. برای این نوع از محصولات، میتوان مشروبات الکلی را مثال زد. باید دقت کرد که صادرات واردات ایران، شامل کالاهای غیراستاندارد نشوند. زیرا ممکن است کالاهایی با قیمت پایین ارائه شوند که کیفیت خوبی نداشته و یا استاندارد لازم را نداشته باشند. برای وارد کردن کالاهای صنعتی باید از خدمات پس از فروش آن مطمئن شد. در این زمینه باید دلایل ایجاد قیمت پایین برای کالاهای وارداتی بررسی شود و از نمایندگان و تولید کنندگان معتبر که توسط تولید کنندگان اصلی معرفی میشوند محصولات، خریداری شود.
صادرات واردات ایران در زمینههای مختلف
صادرات واردات ایران علاوه بر محصولات غذایی، زمینههایی دیگر را نیز شامل میشود. از مهمترین کالاهای صادراتی ایران در زمینههای غیر خوراکی، میتوان به کشورهای واردکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی اشاره کرد. این کشورها شامل لهستان، امارات، آلمان، مالزی و بلاروس میشوند. کشورهای اروپایی که جایگزین بازارهای آسیایی شدهاند کشورهای افغانستان و ترکمنستان هستند. محصولات دارویی از مهمترین کالاهای صادراتی ایران هستند که به کشورهای افغانستان، آلمان، عراق، روسیه، عراق و سوریه صادر میشوند. این محصولات و صادرات آنها نشان میدهد که بازارهای صادراتی در این زمینه نوسان چندانی نداشتهاند. مهمترین کشورهای واردکننده مواد اولیه دارویی در این زمینه، کشورهای هند، یمن، سوریه، امارت و چین هستند.
آمار صادرات و واردات ایران
برای بررسی آمار صادرات واردات ایران باید کالاهای صادراتی و وارداتی به صورت جداگانه بررسی شوند. گزارش آماری کالاهای صادراتی ایران در طول ۴ماه گذشته نشان می دهد که ایران بیشترین صادرات را در زمینه میعانات گازی داشته است. گمرک ایران در این زمینه، آمار تجارت خارجی را منتشر کرده است که بر اساس آن رد این مدت، در حدود ۶میلیون تن از میعانات گازی به دیگر کشورها صادر شده است. از دیگر کالاهای صادراتی ایران میتوان به پلی اتیلن گرید اشاره کرد که سومین کالای صادراتی ایران از ابتدا تا کنون بوده است. چهارمین کالای صادراتی ایران در زمینه غیرخوراکی، پروپان مایع است که در حدود ۳.۵درصد از میزان کل کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است.
ایران در حدود ۶۲میلیارد دلار کالا به سراسر جهان صادر کرده است در حالی که در این دوره، صادرات محصولاتی مثل سنگ معدن و خاکستر در مقایسه با سال قبل چند برابر شده است. صادرات میوه و خشکبار و مواد شیمیایی، آهن و فولاد در این کشور در حدود ۵۶درصد بوده است.
مهم ترین مقصد های صادرات واردات ایران
برای داشتن یک آمار دقیق از صادرات واردات ایران باید کشورهایی که با ایران مبادلات بازرگانی دارند را شناخت. امارات در سالهای اخیر توانسته است عنوان یکی از مهمترین صادر کنندههای محصول به ایران را به خود اختصاص دهد. علاوه بر امارات، کشورهایی مثل چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و دیگر کشورها در ردههای بعدی صادر کنندههای کالا به ایران هستند. سهم دیگر کشورها از صدور کالا به ایران در حدود ۱۷.۴۹۱میلیارد دلار است. ایران بیشترین محصولات وارداتی به ایران، در سال گذشته را بین پنج کشور فوق مربوط به هند دانسته است.
صادرات و واردات ایران در سال 99 به چه کشورهایی است؟
بازارهای هدف صادرات واردات ایران در زمینه محصولات کشاورزی، شامل کشورهای آلمان، امارات، عراق و هنگ کنگ و چین میشوند. کالاهای صادراتی ایران در زمینه میوه و ترهبار به کشورهایی مثل عراق، امارات، افغانستان، روسیه و ترکیه ارسال میشوند.
کشمش نیز به کشور امارات، عراق، اسپانیا، روسیه و ترکیه ارسال میشود. بازارهای صادراتی ایران در زمینه زعفران که یکی از مهمترین کالاهای صادراتی ایران است شامل امارات، اسپانیا، چین، هنگکنگ و افغانستان میشود. اصلی ترین مشکل در زمینه صادرات زعفران، بالا بودن تعرفه در زمینه واردات این کالا به کشور هند و چین و نبودن برندی واحد در زمینه ملی و منطقهای است. بازارهای هدف این محصول و کالاهایی مثل خرما، کشورهایی مثل ترکیه، امارات، هند، افغانستان و قزاقستان را شامل میشوند.
در مجموع بررسی در زمینه صادرات واردات ایران، نشان میدهد که واردات کالاهای واسطهای بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص میدهند. بعد از کالاهای واسطهای، کالاهای مصرفی قرار دارند که و کالاهای سرمایهای در آخرین ردیف اجناس وارداتی هستند. برای فعالیت در بخش واردات و موفقیت در آن، باید علاوه بر شناخت محصولات وارداتی پر سود، شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز سنجیده شده و تطبیق داده شود تا بتوان به نتیجه مورد نظر دست یافت.
احاطه بر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و آشنایی با نیازهای اقتصادی جامعه و تقاضا برای کالاهای وارداتی دلخواه در بین افراد میتواند به شناخت محصولات مورد نیاز کمک کند. آشنایی با کشورهایی که کالای مورد نظر و مورد نیاز مردم را تولید کرده و با قیمت مناسب عرضه میکنند از دیگر مواردی است که میتواند به فعالان حوزه بازرگانی در زمینه شناخت صادرات واردات ایران یاری رساند.
منبع سایت: باسکول