
سطوح رضایت مشتری برای ایجاد وفاداری
سطوح رضایت مشتری برای ایجاد وفاداری
توانایی جلب رضایت مشتریان برای بهدستآوردن وفاداری مشتری، تعیینکننده حیاتی موفقیت شما در فروش و رشد کسبوکارتان است.چهار سطح از رضایت مشتری وجود دارد که همه بر اساس میزان برآورده کردن انتظارات مشتری هستند. هرچه به سطح بالاتری دست یابید، وفاداری مشتری بیشتر و موفقیت شما بیشتر خواهد شد.
سطح اول: برآورده کردن انتظارات مشتری
حداقل نیاز برای ماندن در تجارت - برای بقا - برآورده کردن انتظارات مشتریان است.در این سطح، مشتریان شما شکایتی ندارند. آنها در حال حاضر راضی هستند، اما در این مرحله، وفاداری مشتری وجود ندارد. اگر یک رقیب نشان دهد که میتواند بیش از برآورده کردن انتظارات آنها انجام دهد، مشتری شما خیلی سریع به یک مشتری سابق تبدیل میشود.
سطح دو: فراتر از انتظارات مشتری
این سطح بالاتر از رضایت مشتری با غافلگیری مشتریان شما حاصل میشود. شما باید فراتر از آنچه آنها انتظار دارند بروید.خدمات سریع، دوستانه و خوب به مشتریان، به دنبال آن یک تماس تلفنی برای اطمینان از رضایت مشتری، ممکن است شما را در این دسته قرار دهد.
سطح دوم رضایت مشتری شما را فراتر از بقای صرف حرکت میدهد. فراتر از انتظارات، معیاری از وفاداری مشتری ایجاد میکند و به شما برتری نسبت به رقبای خود میدهد.همچنین میتواند سودآوری شما را افزایش دهد. مشتریانی که خدماتی را تجربه میکنند که فراتر از انتظاراتشان است، اغلب حاضرند برای آن هزینه بپردازند. این به تأمینکننده امکان میدهد قیمتها را افزایش دهد و در نتیجه حاشیه سود را بهبود بخشد.
سطح سه: مشتری خود را خوشحال کنید
آیا تابهحال سطحی از خدمات مشتری خوب را تجربه کردهاید که نهتنها از انتظارات شما فراتر رفته باشد؛ بلکه در واقع لبخندی بر لبان شما بیاورد؟ مشتری که در این سطح واقعاً خوشحال است. نهتنها نیازهای اولیه مشتری برآورده شده یا از آنها فراتر رفته است، بلکه از نظر احساسی نیز تحتتأثیر قرار گرفته است.
هنگامی که مشتریان از این تجربه لذت بردند، وفاداری مشتری را به دست خواهید آورد. برای یک رقیب بسیار دشوار خواهد بود که آنها را دور کند.وقتی مشتریان خود را خوشحال میکنید، در راه ایجاد یک تجارت استثنایی و بسیار سودآور هستید.
راههای مقرونبهصرفه بیشماری برای خوشحال کردن مشتریان و ایجاد وفاداری مشتری وجود دارد. حتی بهسادگی یک تماس تلفنی.خوشحال کردن مشتری به این معنی است که نشان دهید به آنها اهمیت میدهید. جای تعجب نیست که لبخند بر لبانشان میآورد!
هرچه موفقیت شما در جلب رضایت مشتریان و ارائه خدمات خوب به مشتریان بیشتر باشد، موفقیت بیشتری در کسبوکار خود خواهید داشت.
سطح چهار: مشتری خود را متحیر کنید
این چهارمین سطح رضایت مشتری چیزی است که کسبوکار شما را بالاتر و فراتر میبرد. این امر مستلزم آن است که نهتنها انتظارات مشتری خود را برآورده کرده و از آنها فراتر بروید، بلکه آنها را خوشحال و شگفتزده کنید. وقتی بتوانید مرتباً مشتریان خود را متحیر کنید، در موقعیتی قرار خواهید گرفت که بر بازار تسلط داشته باشید. به نرخهای قابلتوجهی از رشد درآمد و سودآوری دست خواهید یافت.
کسبوکار خود را بررسی کنید. چگونه میتوانید مشتریان خود را شگفتزده کنید؟ چه چیزهایی را میتوانید بهبود بخشید؟